– Å levere et resultat før skatt på 166 millioner kroner med driftsmargin på 10 prosent i et beintøft 2018 er vi alle stolte av, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Egmont Publishing. Foto: Egmont Publishing

– Print faller raskere enn vi klarer å hente inn nye digitale inntekter

Dårligere tall for Egmont Publishing.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Den norske delen av Egmont Publishing har hatt et krevende år bak seg. Omsetningen falt fra nesten 1,3 milliarder kroner i 2017 til 1,2 milliarder i 2018. Resultat før skatt ble 166 millioner kroner, ned fra 187 millioner året før.

– I et marked preget av store endringer og nye forbruksmønstre er vi veldig stolte av å levere et resultat før skatt på 166 millioner og en driftsmargin på 10 prosent. Vi har et solid fundament og økonomisk handlingsrom for å satse videre, sier administrerende direktør Nina Vesterby i en pressemelding.

Vesterby overtok som toppsjef for Egmont Publishing ved årsskiftet.

– Vi står i en situasjon der omsetningen på print dessverre faller raskere enn vi klarer å hente inn på nye digitale inntekter. Det er en utvikling vi ønsker å snu.

Videre sier hun at selskapet har en bred lesergruppe som har stor glede av merkevarene hver eneste uke.

– Det vil de også ha i lang tid fremover, men stadig flere beveger seg også til nye medieflater. Vi skal tilpasse oss og ta grepene som sikrer at leserne våre fortsatt får kvalitetsinnholdet de vil ha, når de vil ha det, og på den medieflaten de vil.

Vesterby trekker også fram satsingen på innholdsmarkedsføring.

– Influenser-satsingen Egmont People har på kort tid etablert en sterk markedsposisjon, og når alene to millioner unike brukere ukentlig. Vi har omstilt den kommersielle avdelingen vår til å jobbe med nye modeller og verktøy, og de leverer allerede helt nye tjenester til kundene.

For ordens skyld: Roger Aarli-Grøndalen jobbet i Egmont Publishing/Hjemmet Mortensen fra 1999 til 2012.

Powered by Labrador CMS