Kommunikasjonssjef John Eckhoff i Posten opplyser til Medier24 at prisen avisene betaler for leveringen kommer til å øke fra 1. juli.

Avislevering blir dyrere med Posten

– Stikk motsatte av hva som var Stortingets intensjon.

Publisert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke ble det klart at Posten tar over avislevering på ukedager uten vanlig postombæring. Fra 1. juli må avisene betale mer for Postens avislevering.

Kommunikasjonssjef John Eckhoff i Posten opplyser til Medier24 at prisen avisene betaler for leveringen kommer til å øke fra 1. juli. Hvor mye prisene vil øke er ikke avklart.

1. juli trer endringene i postloven i kraft, og det blir da postomdeling mandag, onsdag og fredag den ene uka og tirsdag og torsdag uka etter. Posten og Aktiv Norgesdistribusjon (AND) har vunnet anbudet om å levere aviser de dagene det ikke skal leveres post med Posten.

AND, som er opprettet av mediekonsernene Schibsted, Polaris og Amedia, vant anbudet om avislevering på lørdager, men tapte hverdagsanbudet til Posten.

– Det er viktig at man har konkurrert på like vilkår i denne anbudskonkurransen, sier administrerende direktør Ingar Merli i Amedia Distribusjon.

AND har forholdt seg til dagens nivå når det gjelder prisen avisene betaler, såkalt brukerbetaling. Da er det viktig at ikke andre aktører har økt denne, mener han.

Prisøkningen kan bety en kraftig kostnadsøkning for avisene, sier Merli.

– Noe som er det stikk motsatte av hva som var Stortingets intensjon med å bevilge 255 millioner per år for å redde avisene i sin omstilling og å ta vare på mediemangfoldet og demokratiet, sier han.

Powered by Labrador CMS